تشریفات مراسم ختم

احتمالا برای کسانی پیش آمده که عزیزی را از دست بدهند و بعد از آن دچار سردرگمی شوند و ندانند باید دقیقا چکار کنند.

تشریفات مراسم ختم، مجموعه‌ای از آداب و رسوم و اقداماتی است که برای برگزاری هرچه باشکوه‌تر و آبرومندانه‌تر این مراسم انجام می‌شود. این اقدامات شامل مراحل مختلفی از جمله تشییع جنازه، انتخاب مکان مناسب برای مجلس ترحیم، پذیرایی از مهمانان، گل‌آرایی و تزئینات، مداحی و سخنرانی و… می‌شود. در این مطلب از تالارکده ضمن معرفی تالار های مراسم ختم و ترحیم همراه شما هستیم تا صفر تا صد روند برگزاری تشریفات مراسم ختم و ترحیم را بررسی کنیم پس نگران نباشید و ادامه این مطلب را از دست ندهید

مراحل و تشریفات مراسم ختم

ممکن است شخص نداند که باید دقیقا چه مراحل و تشریفاتی را برای مراسم ختم انجام دهد اما ما در این مقاله صفر تا صد تشریفات و آداب برگزاری مراسم ختم و ترحیم را برای تان لیست کرده‌ایم. پس برای کسب اطلاعات کامل درباره مراحل تدفین و ختم، به خواندن این مطلب ادامه دهید.

مراحل و تشریفات مراسم ختم

گرفتن گواهی ختم در مرحله اول تشریفات مراسم ختم

ضمن عرض تسلیت، شما باید در مرحله اول پس از مسجل شدن فوت شخص برای دریافت گواهی ختم اقدام کنید.

چه در خانه متوفی از دنیا رفته باشد و چه در بیمارستان، پزشک مربوطه می تواند گواهی فوت را صادر کند.

خبر دادن به اقوام نزدیک برای آماده کردن تشریفات مراسم ختم

پس از اینکه گواهی فوت را دریافت کردید با دیگر نزدیکان و اقوام درجه یک متوفی تماس بگیرید تا آن‌ها نیز از لحاظ روحی آمادگی کسب کنند و برای تشریفات مراسم ختم و ترحیم آماده شوند.

فقط دقت کنید این خبر را به طور ناگهانی مطرح نکنید زیرا ممکن است طرف مقابل شما بیماری یا سابقه ناراحتی داشته باشد و پس از شنیدن ناگهانی خبر مشکلی برایش پیش بیاید.

فرستادن پیکر به سردخانه و آماده کردن خانه برای مهمانان

پس از انتقال پیکر به سردخانه به خانه بروید و فضا را برای مهمانان راه دورتر آماده کنید و همچنین متن آگهی تشییع و ختم را آماده کنید تا به سایر اقوام و نزدیکان ارسال کنید.

چهارمین وظیفه در تشریفات مجلس ختم، کارهای اداری دفن

در ادامه تشریفات مجلس ختم می‌بایست برای دریافت جواز ختم از ثبت احوال اقدام کنید سپس به سراغ خریداری قبر بروید.

رزرو تالار تشریفات مجلس ختم

در میان انبوه کارهایی که برای برگزاری مراسم ترحیم باید انجام شود، رزرو تالار ختم و ترحیم مناسب از مهم‌ترین اقداماتی است که میزبان برای هرچه باشکوه‌تر برگزار شدن این مراسم باید به آن توجه کند. انتخاب تالاری درخور و شایسته، نه تنها به زیبایی و نظم مراسم می‌افزاید، بلکه در آرامش و آسودگی خاطر بازماندگان نیز نقشی اساسی دارد.

نکته مهمی که شما باید به آن توجه کنید انتخاب مجموعه ای بادسترسی آسان می باشد که افراد حاضر در مراسم تشیع و ختم نگرانی و دغدغه ای بابت جابه جایی نداشته باشند از این رو تالارکده با معرفی تالارها و رستوران های اطراف بهشت زهرا به شما کمک میکند تا نگرانی از بابت پذیرایی و جابه جایی مهمانان نداشته باشید

چاپ آگهی ترحیم

در غم از دست دادن عزیزان، اطلاع‌رسانی به اقوام، دوستان و آشنایان از فوت ایشان و زمان و مکان برگزاری مراسم ترحیم، از جمله اقداماتی است که باید انجام شود. چاپ آگهی ترحیم، یکی از روش‌های متداول برای اطلاع‌رسانی و ابراز همدردی با بازماندگان است.

متن آگهی باید شامل اطلاعاتی نظیر نام و نام خانوادگی متوفی، تاریخ فوت، زمان و مکان برگزاری مراسم ترحیم و… باشد.

می‌توانید از طرح‌های آماده یا طرحی اختصاصی برای آگهی ترحیم استفاده کنید. همچنین، می‌توانید عکسی از متوفی را در آگهی درج کنید.

آگهی‌های ترحیم در ابعاد و اندازه‌های مختلف چاپ می‌شوند. نوع و اندازه آگهی را با توجه به بودجه و سلیقه خود انتخاب کنید

اجاره اتوبوس برای همراهان

تشییع جنازه و حضور در مراسم خاکسپاری، از جمله آداب و رسومی است که برای بدرقه و احترام به فرد از دست رفته انجام می‌شود. در این میان، جابجایی و انتقال مهمانان به بهشت زهرا، می‌تواند دغدغه‌ای برای بازماندگان باشد.

اجاره اتوبوس برای بهشت زهرا، راه حلی مناسب برای این دغدغه است، اتوبوس با ظرفیت بالا، امکان جابجایی تعداد زیادی از مهمانان را به طور همزمان فراهم می‌کند.
اجاره اتوبوس به جای استفاده از خودروهای شخصی، به صرفه‌جویی در زمان و هزینه و همچنین کاهش ترافیک و آلودگی هوا کمک می‌کند.

با اجاره اتوبوس، دیگر نیازی به نگرانی در مورد جابجایی مهمانان و پیدا کردن جای پارک در بهشت زهرا نخواهید داشت.

استفاده از اتوبوس برای انتقال مهمانان، نشان‌دهنده احترام و توجه شما به آنها و همچنین نظم و انسجام در مراسم تشییع و خاکسپاری است.

هماهنگی با مداح و اجاره تجهیزات

در صورت تمایل، از مداح و سخنران برای قرائت قرآن، مداحی و سخنرانی در مورد فضائل و مناقب متوفی دعوت کنید. با توجه به سلیقه و اعتقادات خود، مداحی را انتخاب کنید که با سبک و لحن مداحی او آشنا باشید و به او اعتماد دارید. زمان مداحی را با مداح هماهنگ کنید و از او بخواهید که در زمان تعیین شده در محل حاضر باشد.

برگزاری مراسم ترحیم و یادبود

مجلس یادبود، به عنوان آخرین مراحل تشریفات ختم، فرصتی برای تجدید دیدار اقوام و دوستان، ابراز همدردی و قرائت فاتحه برای روح آن عزیز سفر کرده است.

برگزاری این مجلس، آداب و رسومی دارد که با توجه به فرهنگ و اعتقادات هر منطقه می‌تواند متفاوت باشد. اما در نهایت، هدف از برگزاری این مراسم، گرامیداشت یاد و خاطره عزیز از دست رفته و ارج نهادن به مقام والای اوست.

معمولاً یکی از مجالس سوم و هفتم را به طور مفصل‌تر و باشکوه‌تر برگزار می‌کنند و دیگری را به صورت ساده‌تر. انتخاب نحوه برگزاری این مجالس به عوامل مختلفی نظیر توان مالی و جسمی بازماندگان، تعداد مهمانان و… بستگی دارد.

یکی از مرسوم‌ترین مکان‌ها برای برگزاری مجلس یادبود، محل دفن متوفی در آرامگاه است. این مکان، فرصتی برای تجدید خاطره و قرائت فاتحه بر مزار عزیز از دست رفته فراهم می‌کند.

در نهایت

تشریفات ختم، مجموعه‌ای از اقداماتی است که برای برگزاری هرچه باشکوه‌تر و درخورتر این مراسم انجام می‌شود. از انتخاب مکان مناسب و هماهنگی با مداح و سخنران گرفته تا پذیرایی از مهمانان و تدارکات لازم، هر جزئی از این تشریفات، ادای احترام به مقام والای آن عزیز سفر کرده و تسلای بازماندگان می باشد

تالارهای پیشنهادی

مقالات مشابه

لیست کامل بهترین تالار ختم و ترحیم کرج
تشریفات مراسم ختم
رزرو تالار و رستوران باغ سعادت برای مراسم ختم در غرب تهران

آخرین دیدگاه‌ها

رامتین دهنوی
باغ تالار اریکه تات

سلام من مهمان 16 شهریور هستم، بی نظیر بود همه چیز، مراسم و پذیرایی و بهترین بودن پرسنل، هرچی تعریف کنم کمه، خدا عمر بده به جناب حاجتی، بهترین اتفاق زندگیم گرفتن مراسم بود توی تالار اریکه تات

بدون نام
جدیدترین لیست دفتر ازدواج و طلاق تهران سال ۱۴۰۳

برای ازدواج وطلاق برید دفتر خانه 427 تهران اقای میر حیدری 09123903881 تعرفه قانونی میگیرن

رضا
سالن عقد و باغ تالار پدرخوانده

از عمارت پدرخوانده برای میزبانی مراسم عقد و عروسی ما بسیار سپاسگزارم. من دنبال یک مجموعه برای 100 نفر مهمان بودم، که این عمارت بهترین انتخاب است. فضای باز شیک برای عقد بسیار زیبا و دل‌نشین بود و ما همچنین توانستیم از باغ زیبا برای پذیرایی از مهمانان در وعده شام استفاده کنیم. برخورد حرفه‌ای و دوستانه تیم عمارت پدرخوانده هم تجربه ما را بی‌نظیر کرد. به همه کسانی که می‌خواهند مراسم عقد و عروسی خود را در یک مکان با فضای باز و امکانات عالی برگزار کنند، این عمارت را پیشنهاد می‌کنم.

محدثه
سالن عقد اسپرلوس

مراسم عقد ما در سالن عقد اسپرلوس پاسداران برگزار شد و همه چیز واقعا عالی بود. فضای باز بسیار زیبا و دلنشین بود و تمام جزئیات مراسم با دقت و ظرافت اجرا شد. تیم حرفه‌ای مجموعه هم با برخورد خوب و همکاری عالی، به برگزاری یک مراسم بی‌نقص کمک کردند. از همه کارکنان اسپرلوس به خاطر خاطره زیبایی که برای ما ساختند، صمیمانه تشکر می‌کنم.

بدون نام
باغ تالار نور

عالی عالی عالی شک نکنین بهترین پذیرایی رو دارن شامشون هم فوق العاده بود

میرزاخانی
تالار پذیرایی عمارت شمس

واقعا تالار خوبیه فوق العاده بودن کیفیت غذا عاااالی بود 🤩🤩

بدون نام
تالار کاظمی چیتگر

عالی بودند پذیرایی و غذاشون حرف نداشت

مونا شهریارپور
باغ تالار تک درخت

با سلام مراسم ما ۲۰ شهریور ۱۴۰۳ در عمارت زیبای تک درخت برگزار شد واقعا همه چیز عالی و بی نقص و به بهترین نحو انجام شد آقای ساسانی برای هر چه لوکس تر شدن مراسممون کلی پیشنهادات عالی دادن و آقای جمشیدی از لحظه ورود تا پایان مراسم کنارمون بودن و نذاشتن آب تو دلمون تکون بخوره دیجی خیلی خوب بود کلی مجلسو گرم کردن و واقعا بههمه مهمونا خوش گذشت منوی غذایاکونومیک داشتیم که فوق العاده بود و همه مهمونا تعریف کردن همچنین نیروهای پذیرایی و پرسنل فوق العاده مودب و کاربلد و حرفه ای ...ممنون از آقای ساسانی و جمشیدی بابت مراسم پر خاطره ای که برامون برگزار کردن...یک دنیا سپاس...موفق ترین باشین🙏🙏🌹🌹

حامد شادمان
باغ تالار آدنیس فردیس کرج

این باغ تالار مجدد فعال شده