وسایل سفره عقد و اکسسوری های ضروری

یکی از سنت‌های زیبای ازدواج در فرهنگ ایرانی-اسلامی، چیدن سفره عقد است که پیش از برگزاری مراسم عقد انجام می‌شود. عروس و داماد برای خواندن خطبه عقد در کنار این سفره می‌نشینند و مراسم با حضور عاقد و بزرگترهای فامیل آغاز می‌شود. برای بسیاری از عروس‌ها، تزئین و چیدمان سفره عقد یکی از لذت‌بخش‌ترین بخش‌های آماده‌سازی مراسم است. برخی ترجیح می‌دهند این کار را به دست خود انجام دهند، در حالی که برخی دیگر این وظیفه را به متخصصین تزئینات می‌سپارند.

در تالارها و سالن‌های عقد، اغلب سفره‌های عقد به طور حرفه‌ای چیدمان شده و همراه با وسایل کامل عرضه می‌شوند. اما برای زوج‌هایی که قصد دارند مراسم عقد را در خانه برگزار کنند، ممکن است این سوال پیش آید که “وسایل سفره عقد خانگی شامل چه چیزهایی است؟” در این مطلب، به بررسی لوازم ضروری و اکسسوری های سفره عقد می‌پردازیم که هر کدام از آنها معنای خاصی دارند و نمایانگر آرزوهای خوش برای زندگی مشترک عروس و داماد هستند.

از قرآن و آینه شمعدان گرفته تا قند و نبات، هر یک از اجزای سفره عقد نماد و سمبل آرزویی خوش برای عروس و داماد است. با شناخت این وسایل و معناهای نمادین آنها، می‌توانید سفره عقدی زیبا و معنادار برای مراسم خود ترتیب دهید.

وسایل مورد نیاز خنچه عقد

خنچه عقد به سفره‌ای گفته می‌شود که قبل از اجرای خطبه عقد،لوازم و اکسسوری های ضروری برای آن‌ها چیده می‌شود و عروس و داماد در کنار آن می‌نشینند تا خطبه عقد آن‌ها جاری شود. فرقی ندارد مراسم بصورت عقد آریایی باشد و یا عقد محضری برای اینکه سفره عقد به زیباترین و بهترین شکل ممکن چیده شود، بهتر است با تمامی وسایل مورد نیاز سفره عقد آشنایی کامل داشته باشید. این آگاهی به شما کمک می‌کند تا نه تنها انتخاب‌های مناسبی داشته باشید، بلکه از معنای هر یک از وسایل نیز مطلع باشید و بتوانید با دقت و سلیقه بیشتری سفره خود را چیدمان کنید.

در ادامه با این لوازم مورد نیاز سفره عقد بیشتر آشنا خواهیم شد.

وسایل مورد نیاز خنچه عقد

آینه و شمعدان، اکسسوری با نماد روشنایی در سفره عقد

آینه و شمعدان یکی از اجزای ضروری و مهم در سفره عقد هستند که جایگاه ویژه‌ای در این مراسم دارند. این لوازم در صدر سفره عقد و روبروی عروس و داماد قرار می‌گیرند. آینه نمادی از روشنایی و شفافیت در زندگی مشترک است و با نگاه کردن به آن، عروس و داماد دل‌هایشان را صاف و زلال مانند آینه می‌یابند.

در دو سوی آینه، دو شمعدان زیبا از جنس نقره، برنز یا بلور قرار می‌گیرند که در آن‌ها شمع‌های روشن قرار داده می‌شود. این شمعدان‌ها نمایانگر آرزوی روشنایی و گرمی در زندگی مشترک عروس و داماد هستند و نمادی از امید و روشنایی در مسیر پیوند آن‌ها به شمار می‌روند. با روشن کردن شمع‌ها، خانواده‌ها برای عروس و داماد آرزوی زندگی‌ای پر از نور و گرما می‌کنند.

قرآن، نمادی از ایمان در سفره عقد

قرآن یکی دیگر از لوازم ضروری خنچه عقد است که نمادی از ایمان و عقیده عروس و داماد و تأیید پیوند آنها از سوی پروردگار می‌باشد. قرار دادن قرآن در سفره عقد به معنای طلب برکت و یمن الهی برای شروع زندگی مشترک است.

در چیدمان سفره عقد، کتاب مقدس قرآن در جلو آینه و بالای جانماز قرار می‌گیرد. این جایگاه نمادین به قرآن احترام ویژه‌ای می‌بخشد و نشان می‌دهد که پیوند عروس و داماد با یاری و برکت الهی آغاز می‌شود. تلاوت آیات قرآن در حین مراسم عقد، دل‌ها را آرام و به روح و جان عروس و داماد نور و روشنایی می‌بخشد.

قرآن و آینه نمادی از ایمان و روشنایی در سفره عقد

جانماز برای سفره عقد

جانماز یکی از وسایل سفره عقد محضری و خانگی است که نماد پیوند دینی عروس و داماد می‌باشد. این عنصر معنوی در سفره عقد نشان دهنده تعهد عروس و داماد به نماز و حفظ ارزش‌های دینی در زندگی مشترک‌شان است.

جانماز در مقابل آینه و در پایین قرآن قرار می‌گیرد و بر روی آن مهر و تسبیح گذاشته می‌شود. این ترتیب نمادی از برکت و خوش‌یمنی پیوند مقدس عروس و داماد است، و تأکیدی بر اهمیت نماز و معنویت در زندگی آینده آن‌ها دارد.

آب، نماد پاکی در سفره عقد

گذاشتن کاسه‌ای آب بر سر سفره عقد، رسمی که از گذشتگان به یادگار مانده، نمادی از پاکی و خلوص نیت است. این سنت زیبا تأکید بر زندگی زلال و بی‌غل و غش عروس و داماد دارد.

برخی افراد برای افزودن نمادهای زندگی و طراوت به این رسم، دو عدد ماهی قرمز در کاسه آب قرار می‌دهند که نشانه‌ای از حیات و نشاط است. دیگران از گلبرگ‌های گل رز و شمع‌های شناور برای تزئین کاسه آب استفاده می‌کنند، که علاوه بر زیبایی، فضایی معنوی و آرامش‌بخش به سفره عقد می‌بخشد. این ترکیبات نمادین، آرزوی یک زندگی مشترک پاک، زیبا و پر از طراوت را برای عروس و داماد به همراه دارد.

اکسسوری های سفره عقد

تخم‌مرغ، نماد باروری در سفره عقد

وجود تخم‌مرغ در سفره عقد نمادی از باروری و به‌دنیاآوردن فرزند است. تعداد تخم‌مرغ‌ها در سفره عقد بر اساس اعتقاد عروس و داماد به معصومین انتخاب می‌شود و می‌تواند پنج، دوازده یا چهارده عدد باشد. این تخم‌مرغ‌ها نمادی از امید به داشتن خانواده‌ای پرجمعیت و پرورش فرزندان سالم و خوشبخت هستند.

امروزه برای تزئین تخم‌مرغ‌های سفره عقد از اکسسوری‌های زیبایی مانند تور، روبان، مروارید و کریستال استفاده می‌شود. این تخم‌مرغ‌ها در ظرف‌های زیبا و مجللی قرار می‌گیرند و گاهی نیز با رنگ‌های اکریلیک طلایی یا نقره‌ای رنگ‌آمیزی می‌شوند. این تزئینات به تخم‌مرغ‌ها جلوه‌ای خاص و شکوهمند می‌بخشد، که نه تنها نمادی از باروری است، بلکه زیبایی و جلوه‌ای هنری به سفره عقد می‌دهد.

گردو، بادام و فندق از وسایل خنچه عقد

فرقی ندارد سفره عقد خانگی باشد یا سفره عقد محضری، گردو، بادام و فندق از اکسسوری های لازم و ضروری تمام سفره عقدهاست. این سه ظرف نمادی از رزق و روزی و برکت در زندگی زناشویی عروس و داماد می‌باشند. گردو به طور ویژه به نشانه طول عمر و قدرت در نظر گرفته می‌شود، زیرا درخت گردو درختی تنومند و با عمری طولانی است.

نکته دیگری که در مورد این سه ظرف باید در نظر گرفت این است که گردو، بادام و فندق باید با پوست باشند و در ظرف‌های زیبا تزیین شوند. این تزئینات زیبا، علاوه بر معنای نمادین، جلوه‌ای خاص و شکوهمند به سفره عقد می‌بخشند.

گردو، بادام و فندق از وسایل خنچه عقد

کله قند، نماد شادی و شیرینی در سفره عقد

یکی از نمادهای شیرینی و خوشبختی در سفره عقد، کله قند است. هنگام خواندن خطبه عقد، توری حریر و مستطیل شکل و سپید رنگ بر سر عروس و داماد گرفته می‌شود و فردی با نیت خوشبختی و شادی برای زوج، یک جفت کله قند هم شکل و هم اندازه را بر سر آنها می‌سابد.

این رسم زیبا نشان‌دهنده آرزوی تجربه دائمی شادی و شیرینی در زندگی مشترک عروس و داماد است. سابیدن کله قند بر روی تور، نمادی از انتقال شیرینی و خوشبختی به زندگی تازه شروع شده آنهاست، و این آرزو را به همراه دارد که زندگی‌شان همیشه پر از لحظات شیرین و لذت‌بخش باشد.

نبات سمبل شیرین کامی عروس و داماد

کاسه نبات در بالای سفره عقد قرار می‌گیرد و به زیبایی تزئین می‌شود تا جلوه‌ای خاص به سفره ببخشد. نبات نمادی از شیرینی و آرزوهای خوش برای عروس و داماد است و حضور آن در سفره عقد اهمیت ویژه‌ای دارد. این تزیین زیبا نه تنها به زیبایی بصری سفره می‌افزاید، بلکه نمایانگر آرزوی زندگی شیرین برای زوج تازه ازدواج کرده است.

نبات سمبل شیرین کامی عروس و داماد

نقل و سکه نماد شیرین کامی و رزوق و روزی در سفره عقد

در سفره‌های عقد امروزی، مخلوطی از نقل، مروارید و پولک در بسته‌بندی‌های کوچک تزئین شده با روبان‌های زیبا قرار داده می‌شود. نقل نمادی از شیرین‌کامی است و در کنار آن سکه‌های طلایی با ضرب عبارت “مبارک باد”به چشم می‌خورد. این سکه‌ها به منظور افزایش رزق و روزی عروس و داماد در سفره عقد جای می‌گیرند. این تزئینات جلوه‌ای ویژه به سفره عقد می‌بخشند و نمادی از آرزوهای خوشایند و پر برکت برای زندگی مشترک زوجین هستند.

عسل، نماد شیرین‌کامی در سفره عقد

یکی دیگر از وسایل و لوازم عقد که امروزه مورد شوخی‌های فراوانی قرار می‌گیرد، عسل است. عسل نماد شیرین‌کامی و خوشبختی است و پس از جاری شدن خطبه عقد و محرم شدن عروس و داماد به یکدیگر، رسم بر این است که آن‌ها با انگشت کوچک خود عسل را در دهان یکدیگر می‌گذارند. این سنت زیبا نشان‌دهنده آرزوی زندگی شیرین و پر از خوشبختی برای زوج تازه ازدواج کرده است.

حلقه ازدواج در سفره عقد

پس از جاری شدن خطبه عقد و به نشانه تعهد و متاهل شدن، عروس و داماد حلقه‌ها را در انگشت انگشتری دست چپ یکدیگر می‌اندازند. این مراسم که نمادی از پیوند و وفاداری است، باعث می‌شود جای حلقه‌ها نیز به عنوان یکی از اجزای سفره عقد در نظر گرفته شود.

بیشتر بخوانید: حلقه ازدواج ، شیک‌ترین مدل حلقه نامزدی و ازدواج را در این صفحه ببینید

سفره عقد یکی از عناصر اصلی و مهم در مراسم ازدواج ایرانی-اسلامی است و هر یک از وسایل و لوازم آن نماد آرزوهای خوشبختی، برکت و خوش‌یمنی برای عروس و داماد هستند. از آینه و شمعدان که نماد روشنایی و گرمی است تا قرآن کریم که نشانه‌ای از ایمان و طلب برکت الهی می‌باشد، هر جزئی معنای خاص خود را دارد. گردو، بادام و فندق نمایانگر رزق و روزی، و عسل نمادی از شیرینی زندگی است. هر یک از این اکسسوری ها با دقت و سلیقه خاصی انتخاب و تزئین می‌شوند تا علاوه بر زیبایی، مفاهیم نمادین خود را به بهترین شکل ممکن به نمایش بگذارند.

تالارهای پیشنهادی

مقالات مشابه

عروس رفته گل بچینه
اجزای سفره عقد
میوه آرایی سفره عقد
سفره عقد شیک

آخرین دیدگاه‌ها

بدون نام
باغ تالار عمارت شیخان

سلام وقت به خیر ما انجا عروسی رفتیم فوق العاده بی نظم وبی مسئولیت بودند کارکنان که از نیروهای کم سن وسال حدود۱۷ ۱۸ ساله بودند وبدون تجربه واصلا مهمانداری بلد نبودند غذا که بی نهایت بدبودزمین قسمت سرو غذا به قدری لیز وسر بود گه هر ان امکان داشت مهمانها زمین بخورندکلا ناراضی

بدون نام
باغ تالار عمارت الوین

کیفیت غذا بسیار معمولی و حجم غذا کم و بسیار سرد. صدای موسیقی بسیار بلند و نامتعارف به طوریکه همه مهمانها از بلندی سر و صدا فرار میکردند. در کل بسیار بسیار ضعیف و پایین تر از حد معمول بود. هنوز غذا را نخورده کارکنان بشقابها را جمع می‌کردند و دی چی بسیار لو و غیر حرفه ای. اصلا در این عمارت هزینه نکنید و لطفا بیشتر تحقیق کنید. موید باشید.

امین
باغ تالار زمرد

باغ تالار زمرد تهران در جاده قدیم کرج از نظر امکانات، خدمات و تشریفاتی که به عروس داماد و مهمانان میدن، یکی از برترین باغ های عروسی این منطقه اس. من زمانیکه در مرحله تحقیقات انتخاب باغ برای عروسیم بودم با توجه به بودجه ای که داشتم چه در فضای مجازی و چه در فضای واقعی این مجموعه در بین گزینه ها ی سفارش شده بود..من خیلی وسواس زیادی برای انتخاب باغ داشتم وقتی دیدم در بین همه ی توصیه ها یک گزینه مشترک بینشون هست باخیال راحت عمارت زمرد ایران خودرو را انتخاب کردم و واقعا از موضوع بسیار خوشحالم

سمیه
باغ تالار تهران

می‌خواهم از مجموعه‌ی باغ تالار تهران کوهک به خاطر شب زیبایی که برای ما و مهمانان‌مان رقم زدند، صمیمانه تشکر کنم. همه چیز از تشریفات تا خدمات عالی بود و خوشحالیم که این مراسم را در چنین فضایی برگزار کردیم.از زحمات همه‌ی کارکنان و تیم مدیریتی سپاسگزارم که باعث شدند این شب برای ما به یادماندنی باشد.با تشکر از شما

فدایی
باغ تالار نور

شام خوبی داشتن تر و تمیز و فضای باحال .ارکستر هم ترکوند

رامتین دهنوی
باغ تالار اریکه تات

سلام من مهمان 16 شهریور هستم، بی نظیر بود همه چیز، مراسم و پذیرایی و بهترین بودن پرسنل، هرچی تعریف کنم کمه، خدا عمر بده به جناب حاجتی، بهترین اتفاق زندگیم گرفتن مراسم بود توی تالار اریکه تات

بدون نام
جدیدترین لیست دفتر ازدواج و طلاق تهران سال ۱۴۰۳

برای ازدواج وطلاق برید دفتر خانه 427 تهران اقای میر حیدری 09123903881 تعرفه قانونی میگیرن

رضا
سالن عقد و باغ تالار پدرخوانده

از عمارت پدرخوانده برای میزبانی مراسم عقد و عروسی ما بسیار سپاسگزارم. من دنبال یک مجموعه برای 100 نفر مهمان بودم، که این عمارت بهترین انتخاب است. فضای باز شیک برای عقد بسیار زیبا و دل‌نشین بود و ما همچنین توانستیم از باغ زیبا برای پذیرایی از مهمانان در وعده شام استفاده کنیم. برخورد حرفه‌ای و دوستانه تیم عمارت پدرخوانده هم تجربه ما را بی‌نظیر کرد. به همه کسانی که می‌خواهند مراسم عقد و عروسی خود را در یک مکان با فضای باز و امکانات عالی برگزار کنند، این عمارت را پیشنهاد می‌کنم.

محدثه
سالن عقد اسپرلوس

مراسم عقد ما در سالن عقد اسپرلوس پاسداران برگزار شد و همه چیز واقعا عالی بود. فضای باز بسیار زیبا و دلنشین بود و تمام جزئیات مراسم با دقت و ظرافت اجرا شد. تیم حرفه‌ای مجموعه هم با برخورد خوب و همکاری عالی، به برگزاری یک مراسم بی‌نقص کمک کردند. از همه کارکنان اسپرلوس به خاطر خاطره زیبایی که برای ما ساختند، صمیمانه تشکر می‌کنم.