سر سفره عقد بجای عروس رفته گل بچینه چی بگیم ؟

عروس رفته گل بچینه

یکی از رسوم جالب در مراسم عقد ایرانی این است که عاقد برای گرفتن جواب “بله” از عروس چندین بار سوال می‌کند و معمولاً خانواده عروس در این لحظه می‌گویند: “عروس رفته گل بچینه.” این رسم به قدری رایج است که تقریباً در هر مراسم عقدی دیده می‌شود. اما آیا تا به حال به این فکر کرده‌ایم که چرا این رسم را با یک سنت بهتر و با ارزش‌تر جایگزین نکنیم؟

خاطراتی از یک عاقد

چند سال پیش، خاطرات یک عاقد را می‌خواندم که در آن از تجربه‌های خود می‌گفت. او در یکی از خاطراتش نوشته بود که در یک مراسم عقد، وقتی خانواده عروس گفتند عروس رفته گل بچینه، یکی از حضار گفت: “عروس داره قرآن می‌خونه.” این تغییر کوچک باعث شد تا عاقد و حضار بسیار تحت تأثیر قرار گیرند. عاقد در خاطراتش نوشته بود که این جمله چقدر زیبا و پر معناست و توصیه می‌کرد که دختران بهتر است چند جمله جدید و با معنی یاد بگیرند تا در این لحظات استفاده کنند.

بیشتر بخوانید: محضر عقد محضرهای عقد با سالن‌های تشریفاتی مناسب برگزاری مراسم عقد

آیا آغاز زندگی با دروغ درست است؟

در جای دیگری نیز خواندم که چرا باید آغاز زندگی مشترک با دروغ همراه باشد؟ این رسم شاید به نظر مصلحتی و بر اساس عرف باشد، اما آیا نمی‌توانیم آن را تغییر دهیم و با چیزی زیباتر و حقیقتی‌تر جایگزین کنیم؟ به عنوان مثال، در مراسم عقد خواهرم، اگر من قرار باشد قند بسابم، دوست دارم بگویم “عروس رفته خوشبختی رو بیاره” و یا “عروس رفته سعادت رو بیاره.” آیا این جملات قشنگ‌تر نیستند؟

جمله جدید بجای عروس رفته گل بچینه

تجربه‌های دیگران

در یکی از مکان‌هایی که خطبه عقد جاری می‌شد، عاقد وقتی که می‌خواست از عروس “بله” بگیرد، خانواده عروس گفتند: “عروس خانم داره سوره نور می‌خونه.” و واقعاً هم عروس و داماد مشغول خواندن سوره نور بودند. چرا این روش را الگو و نمونه قرار ندهیم؟ چه مانعی دارد که در زمان عقد به عروس و داماد بگویند قرآن بخوانند و اگر عاقد خواست “بله” بگیرد، بگویند عروس خانم مشغول خواندن قرآن است؟

پیشنهاد برای جایگزینی رسوم

چرا این عادت بی‌فایده را به یک عادت بافایده و قرآنی تغییر ندهیم؟ به جای گفتن “عروس رفته گل بچینه”، می‌توانیم بگوییم عروس مشغول خواندن سوره کوثر یا سوره یاسین است. این جملات نه تنها زیبایی بیشتری به مراسم می‌دهند بلکه باعث می‌شوند فضای مراسم مقدس‌تر و معنادارتر شود. همچنین می‌توانیم بگوییم “عروس داره برای سلامتی امام زمان (عج) صلوات می‌فرسته” تا همه حاضرین صلوات بفرستند و فضای مراسم با نام مبارک پیامبر اسلام (ص) متبرک شود.

نتیجه‌گیری

این تغییرات کوچک می‌توانند تأثیر بزرگی بر فرهنگ و رسوم ما بگذارند. بیایید با پیشنهاد دادن این ایده‌ها به بستگان و دوستان، به تدریج این عادات بی‌فایده را به عادات بافایده تبدیل کنیم. این تغییرات می‌توانند مراسم عقد را نه تنها زیباتر بلکه معنوی‌تر و مقدس‌تر کنند.

تالارهای پیشنهادی

مقالات مشابه

عروس رفته گل بچینه
اجزای سفره عقد
میوه آرایی سفره عقد
سفره عقد شیک

آخرین دیدگاه‌ها

بدون نام
باغ تالار عمارت شیخان

سلام وقت به خیر ما انجا عروسی رفتیم فوق العاده بی نظم وبی مسئولیت بودند کارکنان که از نیروهای کم سن وسال حدود۱۷ ۱۸ ساله بودند وبدون تجربه واصلا مهمانداری بلد نبودند غذا که بی نهایت بدبودزمین قسمت سرو غذا به قدری لیز وسر بود گه هر ان امکان داشت مهمانها زمین بخورندکلا ناراضی

بدون نام
باغ تالار عمارت الوین

کیفیت غذا بسیار معمولی و حجم غذا کم و بسیار سرد. صدای موسیقی بسیار بلند و نامتعارف به طوریکه همه مهمانها از بلندی سر و صدا فرار میکردند. در کل بسیار بسیار ضعیف و پایین تر از حد معمول بود. هنوز غذا را نخورده کارکنان بشقابها را جمع می‌کردند و دی چی بسیار لو و غیر حرفه ای. اصلا در این عمارت هزینه نکنید و لطفا بیشتر تحقیق کنید. موید باشید.

امین
باغ تالار زمرد

باغ تالار زمرد تهران در جاده قدیم کرج از نظر امکانات، خدمات و تشریفاتی که به عروس داماد و مهمانان میدن، یکی از برترین باغ های عروسی این منطقه اس. من زمانیکه در مرحله تحقیقات انتخاب باغ برای عروسیم بودم با توجه به بودجه ای که داشتم چه در فضای مجازی و چه در فضای واقعی این مجموعه در بین گزینه ها ی سفارش شده بود..من خیلی وسواس زیادی برای انتخاب باغ داشتم وقتی دیدم در بین همه ی توصیه ها یک گزینه مشترک بینشون هست باخیال راحت عمارت زمرد ایران خودرو را انتخاب کردم و واقعا از موضوع بسیار خوشحالم

سمیه
باغ تالار تهران

می‌خواهم از مجموعه‌ی باغ تالار تهران کوهک به خاطر شب زیبایی که برای ما و مهمانان‌مان رقم زدند، صمیمانه تشکر کنم. همه چیز از تشریفات تا خدمات عالی بود و خوشحالیم که این مراسم را در چنین فضایی برگزار کردیم.از زحمات همه‌ی کارکنان و تیم مدیریتی سپاسگزارم که باعث شدند این شب برای ما به یادماندنی باشد.با تشکر از شما

فدایی
باغ تالار نور

شام خوبی داشتن تر و تمیز و فضای باحال .ارکستر هم ترکوند

رامتین دهنوی
باغ تالار اریکه تات

سلام من مهمان 16 شهریور هستم، بی نظیر بود همه چیز، مراسم و پذیرایی و بهترین بودن پرسنل، هرچی تعریف کنم کمه، خدا عمر بده به جناب حاجتی، بهترین اتفاق زندگیم گرفتن مراسم بود توی تالار اریکه تات

بدون نام
جدیدترین لیست دفتر ازدواج و طلاق تهران سال ۱۴۰۳

برای ازدواج وطلاق برید دفتر خانه 427 تهران اقای میر حیدری 09123903881 تعرفه قانونی میگیرن

رضا
سالن عقد و باغ تالار پدرخوانده

از عمارت پدرخوانده برای میزبانی مراسم عقد و عروسی ما بسیار سپاسگزارم. من دنبال یک مجموعه برای 100 نفر مهمان بودم، که این عمارت بهترین انتخاب است. فضای باز شیک برای عقد بسیار زیبا و دل‌نشین بود و ما همچنین توانستیم از باغ زیبا برای پذیرایی از مهمانان در وعده شام استفاده کنیم. برخورد حرفه‌ای و دوستانه تیم عمارت پدرخوانده هم تجربه ما را بی‌نظیر کرد. به همه کسانی که می‌خواهند مراسم عقد و عروسی خود را در یک مکان با فضای باز و امکانات عالی برگزار کنند، این عمارت را پیشنهاد می‌کنم.

محدثه
سالن عقد اسپرلوس

مراسم عقد ما در سالن عقد اسپرلوس پاسداران برگزار شد و همه چیز واقعا عالی بود. فضای باز بسیار زیبا و دلنشین بود و تمام جزئیات مراسم با دقت و ظرافت اجرا شد. تیم حرفه‌ای مجموعه هم با برخورد خوب و همکاری عالی، به برگزاری یک مراسم بی‌نقص کمک کردند. از همه کارکنان اسپرلوس به خاطر خاطره زیبایی که برای ما ساختند، صمیمانه تشکر می‌کنم.